divendres, 7 de maig del 2010

Camells d'Orient

Una setmana més, tal com acostumo a fer, m'agradaria posar a provar la capacitat lògico-deductiva dels meus lectors, així que us proposo un nou joc d'intel·ligència que espero que us faci exprimir les neurones. Aquest és un joc d'origen àrab amb el qual els savis perses medien la capacitat intel·lectual dels seus joves deixebles a l'Edat Mitjana abans de prendre'ls com a aprenents. Pel que a mi respecta considero aquest joc un bonic regal que els perses deixaren al món, que ens recorda l'innegable i extens llegat que aquesta civilització deixà a la cultura de l'Home. Sense més dilació us introdueixo el joc.

Tres germans, fills d'un servent de l'emir, perden el seu pare una càlida tarda de maig. Passada la setmana de dol per la mort del seu pare, els tres germans procedeixen a la repartició de béns que el pare els ha deixat en herència, formada per 35 camells. Al testament, el pare deixà escrit que el primogènit prengués en herència la meitat d'aquesta, el germà mitjà la tercera part i el menor la novena part.

Com que les divisions no eren exactes, els tres germans no arribaven a cap acord, per la qual cosa decidiren consultar l'home més savi del regne, que els va proposar el següent tracte:

'Donat que 35 camells no poden dividir-se exactament per la meitat, ni per la tercera part ni per la novena, jo us regalo el meu camell i així n'hi haurà 36, hi sortiu guanyant. Tú que ets el major, t'emportaràs la meitat de 36, 18 camells. Tú que ets el mitjà la tercera part, és a dir, 12 camells. I tú que ets el petit et quedaràs amb 4 camells que és la novena part dels 36.'

'Ara ja teniu la vostra herència, i com que la suma de tots els camells que us pertoquen a cada un és 34, sobren encara dos camells, així que jo recupero el meu i em quedo el restant per haver-vos resolt el conflicte.'

Els germans signaren el tracte i el savi en sortí clarament guanyador. Quin és el truc que va fer servir el savi per fer aparèixer aquest camell de més amb el que es quedà?'

Vinga feu servir durant uns minuts el vostre enginy i comproveu aquí la vostra solució.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada